Kitab Manzhumah Dhaw’ al-Mishbah fi Ahkam al-Nikah (منظومة ضوء المصباح في أحكام النِّكاح)

Kitab Manzhumah Dhaw’ al-Mishbah fi Ahkam al-Nikah (منظومة ضوء المصباح في أحكام النِّكاح)

DOWNLOAD KITAB Manzhumah Dhaw’ al-Mishbah fi Ahkam al-Nikah
Kitab Manzhumah Dhaw’ al-Mishbah fi Ahkam al-Nikah (منظومة ضوء المصباح في أحكام النِّكاح) merupakan sebuah kitab fiqh yang menerangkan secara khusus mengenai hukum-hukum perkahwinan dalam Islam berdasarkan mazhab Syafi’i. Kitab fiqh ini disusun dalam bentuk nazam oleh al-Imam al-‘Allamah Abdullah bin Ahmad Ba Sudan al-Hadhrami al-Syafi’i (1178-1266H). Matan fiqh yang disusun sebanyak 91 bait ini terkenal di kalangan ulama di Hadhramaut, Yaman. Di mana kitab ini dipelajari dan dihafaz oleh para pelajar di sekolah-sekolah mereka.

Kitab Dhaw’ al-Mishbah fi Ahkam al-Nikah ini telah diberikan huraiannya oleh Imam al-‘Allamah Abdullah bin Ahmad Ba Sudan sendiri melalui karya beliau yang berjudul Zaitunah al-Ilqah Syarh Manzhumah Dhaw’ al-Mishbah fi Ahkam al-Nikah (زيتونة الإلقاح شرح منظومة ضوء المصباح في أحكام النِّكاح).

Kitab Zaitunah al-Ilqah ini telah diberikan hasyiah oleh Syaikh Soleh bin Muhammad al-Asmari (1390H-) melalui karyanya yang berjudul Hasyiah ‘ala Syarh Ba Sudan li Manzhumah al-Nikah[1].

Selain huraian yang diberikan oleh al-‘Allamah Abdullah Ba Sudan, kitab Dhaw’ al-Mishbah juga telah diberikan huraian oleh al-‘Allamah Syaikh Ibrahim al-Bajuri (1276H) melalui karyanya yang berjudul Manh al-Fattah ‘ala  Dhaw’ al-Mishbah.
Semoga bermanfaat



[1] Oleh kerana pengarang, Syaikh Soleh adalah bermazhab Hanbali, beliau telah memberikan hasyiah (komentar)nya berdasarkan mazhab Hanbali.

Download Wallpaper